torsdag 24 mars 2011

Smärtkliniken



Ja, då har jag äntligen varit till smärtkliniken på St Göran. De var fantastiskt duktiga och jag är nöjd med dagen! De jobbar i team (superbra!, borde vara vanligare inom sjukvården...) så jag fick träffa en psykolog, en läkare och en sjukgymnast och de gjorde sedan en bedömning tillsammans om fortsatt vårdplanering eller nåt..
Alla var väldigt kompetenta, erfarna och sympatiska! Skönt efter några av de rötägg jag stött på...

Läkaren, som tidigare jobbat på Ersta, ansåg att jag kommit till smärtkliniken ett steg för tidigt att de på Ersta borde göra mer... så hon ringer och pratar med "min" kirurg och de kommer fram till att en titthålsoperation behöver göras. Speciellt efter i söndags och mitt "halvtarmvred"... Hon verkade väldigt duktig och jag känner att jag litar på hennes bedömning, även fast jag verkligen inte vill opereras!

Men hellre en planerad titthålsop på Ersta än en akut op på Södertälje sjukhus!

Om kirurgen hittar ärrvävnad som är liten, typ nån sorts tråd som viras runt tarmen och orsakar smärtan/stoppen så kan man klippa den på en gång och då blir jag förhoppningsvis bättre, men om det däremot är mer som nystan och mycket ärrvävnad så rör de ingenting med risk för att förstöra tarmarna mer och riskera stomipåse... Men då får jag iaf svart på vitt att det inte finns någonting att göra och kan då förhoppningsvis arbeta bättre med smärt-teamet... Och det låter ju vettigt! Trots min nervositet och oro för sövning och operation......

Hoppet om en normal framtid har återkommit även fast jag blev tillsagd att inte förvänta mig mirakel... Hoppas verkligen de kan laga mig!

Nu är jag slut och har som vanligt ont, så sängläge resten av kvällen...

Nästa vecka ska jag till sjukgymnast för övningar som kan stärka bålen och lite avslappningsövningar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar